Ny regering nya möjligheter

Ny folkhälsominister: Maria Larsson (kd). Som alla kristdemokrater är även hon bra i alkoholfrågan. Hon har skrivit en del som håller samma linje som IOGT-NTO. Jag har aldrig träffat henne personligen, men vi har blivit utfrågade på samma konferens anordnad av bl a Socialstyrelsen. Jag talade om hur en ideell organisation arbetar i EU och hon talade om hur politiker kan visa på att EU är viktigt att känna till för ideella organisationer. Hon hoppade där in med mycket kort varsel eftersom hon tycker ideella sektorn är viktig.

Ny EU-minister: Cecilia Malmström (fp). Också bra. Nu kan det bli fart på regeringens EU-politik. Nu kan regeringen inse att det mycket väl går att påverka EU istället för att lägga sig platta. Hon kommer troligen att ha hand om ordförandeskapet i EU 2009. Då borde alkoholfrågan vara uppe. Cecilia och jag har genomfört ett seminarium tillsammans i Europaparlamentet. Hon är verkligen kompetent och resultatinriktad utan att lägga sig i detaljer. En mycket bra ledare är mitt intryck.

Ny joker i alkoholpolitiken: Finansminister Anders Borg (m). Det är här alkoholskattefrågan ligger. 16 oktober kommer vi att få se hur mycket Maria Larsson är värd när hon ska tampas med Borg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback