Störningar i (kollektiv)trafiken

Min resa till Luleå är ännu inte slut efter fyra timmar. Minst två-tre timmar till. I Stockholm gnälls det när tunnelbanan är 15 minuter sen. I Norrland betyder en försening ofta många timmar. På den tiden jag åkte tåg var några timmars försening standard.

Nåväl, idag var det dimma på Kallax. Och då känns det faktiskt bättre att kapten säger att vi landar i Skellefteå istället och tar buss. Tänk om de sagt "kraftig dimma på Kallax. Begränsad sikt. Det brukar gå bra så vi chansar". Inte så lustig tanke.

Men som vanligt är infounderskottet påtagligt. Många rykten bland passagerarna och några bittra kommentarer.

Fanny ville egentligen att jag skulle hämta henne på fritids denna gång. Hon hade så mycket att visa. Så hon blir i alla fall glad.

Kommentarer
Postat av: Helene

Fast... en kvart om dagen blir mycket på en vecka. En timmes försening på en lång resa ger inte lika stor effekt på vardagslivet.

Plus att förseningar över en timme ersätts av SJ. SL ersätter väl inget vad jag vet. Och är kassa på information även om de försöker.

Postat av: Peter

Så är det förstås... Och problemet i Sthlm är ju också att man aldrig någonsin vet hur försenad man ska bli. 2 min eller 30 min? SL ersätter om man blir mer än 20 minuter försenad. T ex för taxikostnader. En enkel blankett. Se http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=629

2006-10-13 @ 20:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback