Föräldramöte avklarat

Har varit på mitt första föräldramöte sedan Fanny började skolan. Känner ju nästan ingen och vet inte rutinerna så jag lyssnade. Och blev allt lite bekymrad.

Mycket handlar om att föräldrarna ska betala en liten slant. Det 20 kr i medlemsavgift till den nya skolidrottsklubben, en dricka på avslutningsfikat och insamling till klassresan i 6:an. Även om jag inte har några problem med detta så finns det många som har svårt att lägga en tjuga här och en där. Rektorn berörde att den nya skollagen kan komma att innehålla skrivningar som inte tillåter detta framöver.

Ett stort problem var det ovårdade språket och svordomarna som barnen har mot varandra och till de vuxna. Vad ska man göra? Jag sa inget eftersom jag tycker min dotter har ett vårdat språk. Och så tänker väl alla? Egentligen tror jag barn hör sina föräldrar och vuxna i sin närhet och att de härmar dem. Fanny får en krona varje gång jag svär. Det får mig att skärpa mig och hon brukar bara komma upp i max 2 kr per vecka. Så ser hon att det går att uttrycka sig utan svordomar.

Efter föräldramötet var det årsmöte med skol- och föräldrastyrelsen. Oklart vilket mandat de har. Personalen var i majoritet men vissa föräldrar ville ta större ansvar än jag tror är nyttigt. Jag vill gärna att det är tydligt och klart att rektor är ansvarig. Här fanns fina möjligheter att hamna i valberedningen. Slapp det tack och lov.

Tiden drog iväg och jag fick dåligt samvete för att Fanny, som var hos sin mormor, inte kom i säng vid åtta som hon brukar.

Många tankar - men jag är så glad att jag får vara med om detta!

Kommentarer
Postat av: Mortenfatima

Nice site... Very cool design! Useful information. Go on! Good Site


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback