Hur mycket styr slumpen, turen eller valet?

Såg Match Point ikväll där turen är en avgörande faktor. Diskuterade faktiskt detta med Anna och Sven-Olov i en taxi häromdagen. Jag kan tydligt se ett antal moment i livet där slumpen lett mig in på min väg. Mest livsavgörande var förmodligen medlemskapet i UNF. Hade lika gärna kunnat bli något annat. Och tänk om jag inte blivit uppmanad att söka förbundskonsulentjobbet på UNF i Stockholm.

Sedan kommer turen in. Jag brukar säga att jag har tur i allt utom ett område. Ta det här med bostad i Stockholm. 1999 kom i princip bostaden till mig när jag bodde på Liljeholmen. Min bostadsrätt köpte jag efter min första visning. Jag vann budgivningen! När jag valde Råneå hade jag förmånen att få uppleva förortens ljuva Akalla. Och höstens potentiella pärs hann knappt börja innan jag hamnade på Stora Essingen. Jobbmässigt har det varit på samma sätt. Och förmodligen har det varit tur att jag inte fått en del jobb jag velat ha. Det har lett till att jag haft jobb jag verkligen vill ha.

Samtidigt inser jag att vi alltid har ett val. Valet att ringa en kontakt till, att skicka in en ansökan till, att tänka utanför ramen, att stå emot de sociala normerna som säger hur allt ska vara. Det gäller att veta vad man vill. Och kunna stå ut med att man inte kan få allt. Just nu...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback