Samlingsplatser i tiden

Fick anledning att fundera över konkursen av Nyfors Kursgård för några år sedan. Efter 60 år i rörelsens tjänst tvingades man konkursa verksamheten. Eftersom jag var föreståndare under tre år och då jobbade dygnet runt blev den naturliga frågan: Var det värt det? Var det värt allt slit för att den några år senare skulle gå i konkurs?

Mitt svar är otvetydigt JA. Var sak har sin tid. Nyfors var helt rätt där och då. Alla kurser som rörelsen hade, alla UNF:are som ideellt ställde upp och målade, serverade eller städade eller alla avgörande styrelsemöten för IOGT-NTO i Norrbotten. Klart det var värt det.

Att ha samlingsplatser är mycket värt för IOGT-NTO men vi måste inse att byggnaderna i sig inte är målet. Nyfors hade spelat ut sin roll. En samlingsplats som ligger i tiden är Brysselkontoret. Hit tar sig medlemmar på 2000-talet. Här engagerar jag mig idag. Andra samlingsplatser i tiden tror jag är lokaler som ligger i städernas centrum eller till och med inne i shoppinggallerior eller skolor.

Det finns ingen anledning att ha en byggnad dit ingen kommer. Det är inte vårt uppdrag.

Kommentarer
Postat av: Fabianfiona

Very good guestbook. Interesting!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback