Nytt år nytt boktips

Förra året läste jag under våren en del böcker kring kristendo, islam och buddhism. Religion har alltid intresserat mig och under Indienresan var en höjdpunkt besöket i ett hindutempel. Precis som mina resor senaste året till Egypten och Istanbul hjälpt mig i min förståelse av islam.

Nu är boken "Vad hände på vägen till Damaskus?" av Lena Einhorn införskaffad. Den ska söka efter den verkliga historiska personen Jesus. Otroligt spännande! Fannas han på riktigt? Vad hände vid korset? Vem skrev evangelierna och när skrevs de?
Recensionen lovar gott.

I våras läste jag Göran Häggs "Påvarna" om alla påvar hittills. Den katolska kyrkan är en organisation som efter 2000 år fortfarande existerar och är större än någonsin. Mest spännande där var de första 300 åren innan kristendomen blev erkänd som romersk religion. När Petrus var påve. Där lärjungarna och de troende fick gömma sig i underjordiska hålor. Där tron var så stark att de fortsatte sin kamp även om ledningen dödades.

Kristendomen kom även till Indien via lärjungen Thomas Tvivlaren. Så när portugiserna skulle kristna landet på 1500-talet fanns redan troende där. Troende som inte ville betala kontribut till en påve som de aldrig hört talas om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback