Den aktive medborgaren

Jo, det har berörts förut men jag kan inte låta bli att undra varför vi har ett system där alla ska jaga sitt eget telefonbolag. Inser förstås att alla måste ta ansvar för vilken gurka man köper eller vilka kläder. Men trots allt har inte alla likvärdiga förutsättningar.

Min mamma kan inte internet. Alltså tar hennes jakt på ny försäkring väsentligt längre tid än för mig. Hon behåller därför sin gamla.

Senaste månaderna har jag känt mig som en mönstermedborgare. Försäkring kollade jag upp på
www.insplanet.com. Har gjort det förut med stor framgång. De jämför försäkringar åt mig och ringer sedan och resonerar om saken. Sänkte min försäkring i Stockholm 40 %.

Telefonbolag valde jag via www.konsumentverket.se. Där finns en jämförelsetjänst. Det blev Tele 2 IP-telefoni. Bara på anslutningskostnaden tjänade jag 700 kr jämfört med Telia.

I veckan bytte jag elbolag via www.elprisguiden.se. Återstår att se hur mycket jag tjänar men med det tillsvidarepris jag hade kan det handla om 30 %. Här finns dock flera jämförelsajter.

Ringde också NIX, www.nix.nu, och spärrade telefonen mot de, i mitt tycke, otroligt störande telefonförsäljarna.

Däremot känner jag alltid en stress att det finns ett alternativ som är ännu bättre och ännu billigare. Men huvudsaken är väl att vara aktiv. Då sjunker priset nästan omedelbart.

Men ska det verkligen vara på det här viset?

Kommentarer
Postat av: David

Ja, lite sjukt är det allt. Det slår åter igen fast att tid är pengar...

Postat av: Karolina

Du vet att det tar minst 3 månader innan det börjar verka när man anmält sig till nix, sen måste man uppdatera ibland (ingen koll på hur ofta). Men jag tycker oxå de är irriterande...å jag försökte till å med jobba som en...men jag pallade inte å sa upp mig.

2007-03-30 @ 17:51:42
URL: http://te.autofocus.se
Postat av: Teoanastasia

You will be hearing from me soon. Thanks

2009-06-26 @ 09:31:30
URL: http://teoanastasia.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback