Ska man läsa för barn?

Var på  föräldramöte om hur barns språkutveckling är och om man ska läsa för barn. Inbjudan hade jag fått via skolan. Numera får vi två lappar med info. En till pappa och en till mamma. Bra!

Nu visade det sig att detta blev mer en förberedelse för hur jag ska bete mig när jag får mitt nästa barn. Fokus var på små barn. Ettåringar säger enstaka ord, tvååringar två-ordsmeningar och treåringar kan möjligen sätta ihop tre-ordsmeningar. Vid fyra-femårsåldern kan barnen uttrycka sig mer i meningar som vi tänker oss dem. Men då kan det gå snabbt och vissa lär sig läsa. Annars är det efter årskurs ett som de ska kunna det.

Huvudbudskapet för kvällen var att man som förälder eller vuxen ska läsa för barn. Även om barnen själva kan läsa så ska man inte sluta. För barn utvecklar hela tiden språket. I det samhälle vi lever är konsten att läsa en avgörande faktor för vilka möjligheter som finns senare i livet.

Två timmar för detta viktiga budskap var väl länge, men då ingick kaffapaus där man naturligtvis skulle betala 20 kr för fika. Som vanligt ingen tanke på de som kan ha svårt för dessa 20 kr. Ändå var kvällen finasierad av Rädda Barnen i Råneå.

Jag gick hem och läste ett antal sidor för Fanny ur Stephen Kings Drakens Ögon. Tänkte att här ska läsas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback