Gillar nog inte läxor...

Min dotter har två läxor i veckan; svenska och matte. I fyran ska de även ha engelska.

Jag gillar nog inte läxor. Vad är syftet med dem när man är 9 år? Kommer de barn som inte har läxor två gånger i veckan att vara sämre rustade när de är 15 år? Gjorde du inte någon läxa när du var nio år? Ledsen, då är du dömd till arbetslöshet och social inkompetens resten av ditt liv! Knappast...

- Det tar tid från min och Fannys gemensamma fritid.
- Dessutom ska hon helt plötsligt lita på att jag förklarar den matematiska komplexiteten för henne. Jag är inte pedagog för 9-åringar i matematik.
- Hon är trött på kvällen när hon ska göra dem. Knappast konstruktivt.

Varför går det inte bara att lägga på en lektion i skolan totalt per vecka? Så skulle samma uppgifter vara gjorda i en pedagogisk miljö med lärare runt omkring.

Men man är ju lojal. Tålmodigt sitter jag bredvid eller håller mig i närheten. Stöttar och peppar. Ler och bedyrar att läxor är viktiga att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback