Vad har de gjort med Narnia?

Såg den senaste Narniafilmen Prins Caspian.
Känns som om de försökt härma Sagan om Ringens storhet men likafullt levererar en blek kopia. Ni vet stora härar som marscherar mot varandra, slow motionsekvenser och bistra miner. Och fokus är helt och hållet på STRIDEN. På hur de slåss.
Dessutom har de hittat på en helt ny scen som inte alls skulle passa in utifrån boken. Men scenen passar utmärkt som dataspel om man är cynisk. Och slutligen slängde de in en omöjlig kärlekshistoria. Fy!

Jag önskar de fokuserat mer på två fält. Det ena är när barnen kommer till ruinen i Narnia. Den sekvensen minns jag berörde mig oerhört när jag var liten och läste boken. Hur det förfallna slottet visar sig ha varit deras slott. Där ryms det så mycket sorg för det som varit men så mycket glädje för det som finns kvar.

Andra fältet är det oerhört religiösa avsnittet där Lucy är den enda som ser Aslan. De andra vill inte se. De tvivar på henne. Och trots att hon ser honom vågar hon inte gå sin egen väg mot det hon tror på.


Nu får vi vänta på nästa slagfälts- och stridsfilm. 


Kommentarer
Postat av: Jokke

Läste du om boken innan du såg filmen ?

Ska erkännas att jag inte kom ihåg mycket alls från det att jag läste boken i mellanstadiet.



Med lite eftertanke borde man nästan läst om boken

innan man såg filmen. Men då riskerar man ju att

jämnföra boken med filmen på ett helt annat sätt

och det slutar oftast med att man blir besviken.

Ett svårt dilemma.

2008-07-11 @ 01:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback