Delikatessingen kan slänga sig i väggen

Som Essingebo i Stockholm brukar jag äta min frukost på ett lokalt café. Känns helt i min stil.

Här finns Delikatessingen, ett bra fik där jag ofta åt i höstas. Men i januari började problemen. De hade ingen som kunde jobba kl 07.00 när jag passerar. I februari fann de någon men bytte tid till 07.15. Förstörde hela min morgon. I mars började jag anpassa tiden. Vad händer då? Jo de har sportlov och öppnar först kl 08.30!

I dag satt det en skylt där om att tidiga frukosttiden är över. De öppnar först kl 08.00.

Fiket på torget har i alla fall goda chokladcroissanter!


Kommentarer
Postat av: Robert

Men annars är ju Delikatessingen ett himla mysigt lunchställe!

2008-03-19 @ 10:49:42
Postat av: Kerstin

Hej Peter!
Det är jag som driver Delikatessingen och jag blir förstås jätteledsen att se att det faktiskt drabbat någon kund att vi inte längre kan ha öppet från kl.7. Låt mig förklara, så kanske du ändå kan tänka dig att besöka oss andra tider - om möjligt!
Vi började med frukostöppet på prov i tre månader. Under första halvtimmen, 7-7.30 hade vi i princip aldrig några kunder. Måste ha varit nästan bara du då och då, i så fall... Frukostförsöket i övrigt har inte heller varit helt lyckat, alltför få kunder och alldeles för höga kostnader i o m att jag måste ha personal den tiden på dagen. Vi har gjort en hel del för att sprida budskapet om våra morgontider, inte minst som det var på många kunders begäran vi började med frukost (eftersom många inte gillade att köa och trängas på fiket vid torget). Verksamheten i övrigt går runt, men inte mer. Undrar när/om jag ska kunna plocka ut någon "lön" till mig själv och kunna betala hyra etc. hemma utan att vi länsar barnens sparkonton, lånar av släktingar och säljer vårt bohag på blocket... Alltså fanns det eg. inte några som helst ekonomiska resurser att fortsätta med morgonöppet - men jag är envis (och får, trots allt, mycket pepping från många trevliga kunder) och ville ge det
hela en chans till. Genom att skjuta fram öppningstiden kunde jag spara åtskilliga hundralappar i månaden. Tyvärr har frukostgästerna minskat i antal under våren - och vi har i samråd med ekonom och personal kommit fram till att det inte funkar att öppna före kl.8, av rent ekonomiska skäl. Vi har gott om kunder på eftermiddagar och helger, men tyvärr räcker det inte för att täcka kostnaderna för morgnarna. Om bara 10-20 morgonkunder till kunde hitta vägen in till oss så skulle situationen stå i en helt annan dager. Fortfarande händer det ibland att vi bara har 3-4 kunder mellan 8 och 10 - inte särskilt lönsamt :-( Som sagt, jag är uppriktigt ledsen att våra tider inte passar dina längre - men jag välkomnar dig som kund närhelst du har möjlighet! Och får vi så småningom snurr på våra morgnar (eller övrig försäljning) så kanske vi öppnar tidigare igen... Våra frukostpriser är i alla fall oslagbara i jämförelse med vår konkurrent vid torget!
Vänliga hälsningar från Delikatessingens entusiastiska, envisa & hårt arbetande (senaste veckorna ca 100 t/vecka) & just nu härligt påsklovslediga boss Kerstin

2008-03-27 @ 01:23:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback