Vem kan man lita på?

Tog taxi igår till hotellet från flygplatsen. Chauffören körde mig till fel hotell och stack.

Idag gick jag förbi en skoputsare som just tappade sin bordet. Jag uppmärksammade honom på det och han blev glad. Han skulle som tack putsa mina skor vilket jag inte ville. När han gjort det skulle han ha 18 lira för det. Jag blev upprörd men sa att jag kan betala tio ändå. Då tog han min enda 50-lapp och skulle ge tillbaka mig en femma. De ser ganska lika ut. Jag blev upprörd och fick min 50-lapp tillbaka (det är nästa 300 kr).

Han kunde då nöja sig med en tia. Men av mig fick han ingenting. Här ville man hjälpa honom och han försöker råna mig. Han skrek efter mig när jag gick.

Och nu märker jag hur mitt förtroende för folk minskar. Kan man lita på folket här? Klarat man kan, men kanske inte idag. När jag senare mötte en skoputsare som tappade sin borste höll jag tyst och gick vidare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback