Att få betalt för uppdrag som kunnat göras ideellt?

Har alltid förvånats över att det är skillnad på vilka uppdrag som utförs ideellt och vilka man tar betalt för. I min profession har mina ekonomikunskaper ofta kommit till nytta. Kunskaper som jag sedan använt mig av i mina ideella uppdrag. Nu senast som revisor i min förening. En revision som inte gick igenom. Hittills har jag lagt ner tre timmar på revision och två timmar på årsmöte. Och till det tillkommer ytterligare en revision. Inte ett öre tar jag för det- men väl smörgåstårta.

Så är det ofta med de som föreläser på utbildningar. Inte ett öre, vare sig det är en lokal kampanjutbildningsdag eller central metodutbildning.

Den absoluta majoriteten av de som sliter med kongresser nöjer sig med avslutningsmiddagen och ett kongresspaket. Fantastiskt! De lägger ner åtskilliga timmar på detta för att det ger dem något mer än pengar.

Men vissa uppdrag görs sällan ideellt. Det handlar om att fotografera, grafisk formgivning av material eller att skriva rapporter. Här vill våra medlemmar ha betalt för sitt uppdrag. Kanske med hänvisning till att det är ett jobb som kräver tid och kompetens. Vilket förstås de övriga uppdragen också kräver.

Det verkar vara skillnad på uppdrag och uppdrag inom IOGT-NTO.


Kommentarer
Postat av: Hull

Frågan är problematisk, men man kan dra en gräns ändå...

Rapporter, bilder och design är produktrelaterat. Du betalar för att någon tar fram en produkt, snarare än att det är en ren tjänst som vem som helst kan göra. Dessutom är man personligen uppbunden vid projektet kan inte närsomhelst lämna över till nån annan om nåt annat dyker upp.



För uppdragsgivaren kan det också vara en trygghet att betala ut ett arvode, eftersom det ger möjlighet att formellt ställa krav. Den finns inte i fall med ideella arbetare.



Avslutningsvis så är det för oss som är professionella frilansare orimligt att göra gratisjobb, eftersom det dumpar marknaden och leder till att det är svårt att överleva.



Arbeten som leder fram till kvalificerade och profesionellt kvalitativa produkter tycker jag förtjänar betalt.

Postat av: Peter Axelsson

Själv tycker jag att Peter blandar äpplen och päron.



Det finns många medlemmar som gör affischer, foldrar, inbjudningar mm till sin lokalförening utan att ta betalt. De nöjer sig också med ”betalning” i form av smörgåstårta eller kongressfest. Däremot ska väl inte förbundets produktion bygga på gratis arbetskraft när det gäller foldrar, affischer eller rapporter, lika lite som förbundets ekonomihantering eller revision gör det?



Jag har aldrig förstått varför just fotografer och formgivare alltid ska betraktas som gratis arbetskraft och det gäller inte bara inom IOGT-NTO.



/Peter

2009-02-07 @ 09:21:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback