Hur orkar man med begravningar?

Inser att jag börjar bli äldre när folk runt om mig verkligen dör. Ibland av ålder men också av sjukdom. Är det så här det kommer att vara framöver? Begravningar. Jag vet knappt hur man beter sig. Slips eller inte slips? Blomma eller inte blomma? Var sitter man? Ska man skänka pengar? Hur mycket?

De vardagliga, värdsliga detaljerna är kanske min räddning för att mota det jobbiga och obehagliga undan?

Denna gång var det Anders Ekman. Sekreterare sedan många år i Svenska Sällskapet för Nykterhet och Folkuppfostran. För oss alla verkade han frisk och vital vid årsmötet den sista mars. Protokollet kom i början av april. En månad senare hade han lämnat oss.

En stor folkbildare, en ödmjuk, mentorslik person som alltid såg möjligheter. Saknaden är stor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback