Hur kompis kan man bli med alkoholindustrin?

En fråga fylld av filosofi, ideologi och pragmatism, jag vet.
Det finns kollegor och förtroendevalda som knappt går in i samma rum, som dömer alkoholindustrins företrädare med en fet stämpel i pannan. Och jag kan förstå dem på alla vis.

Men jag kan inte låta bli att även här bli nyfiken, diplomatisk och empatisk. Jag är rätt säker på att jag klarar balansgången och jag tycker inte att IOGT-NTO ska samarbeta med alkoholindustrin.

Men ända sedan jag åkte hiss med Bertil Schwartz i Bryssel på väg till samma möte har jag pratat med industrin på ett informellt sätt. Och vi stöter på varandra i Almedalen och på alkoholtoppmötet.

Således var det inte så svårt att dela en taxi med SVL:s VD Erika från flygplatsen till vårt hotell i Helsingborg. En riktigt trevlig resa där det visar sig att vi har rätt mycket gemensamt både familjemässigt och jobbmässigt. Sedan talade vi inte om alkoholpolitik. Det var inte svårt att tillsammans med Diageos Fredrik resonera om trender och tendenser inom Europas alkoholpolitik under ledning av Britt Marie Mattsson. Vi höll inte med varandra. Och det var inte svårt att på kvällen ta mig en cola light med både Fredrik och Erika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback