Ett Brysselkontor i tiden fyller tio år!

För tio år sedan fick jag som generalsekreterare på UNF en inbjudan till invigning av NBV:s kontor i Bryssel. Jag minns att jag och ordföranden resonerade om hur onödigt det verkade att kosta på sig att åka dit. Varför betala för resa och logi för att vara i Bryssel?

För fem år sedan var jag med och arrangerade kontorets femårsfirande. Det kom att bli det första minglet som sedan har följts av en obruten rad av 11 mingel på vårt kontor! Ett per halvår. Vi hade då den tredje gruppen folkrörelselobbyister på plats. Idag har ytterligare 120 IOGT-NTO-medlemmar besökt kontoret. 2004 hade vi fortfarande inte gjort den utställning vi hade året efter. Vi hade heller inte gjort det första seminariet, som skulle följas av fler. I januari 2005 gjorde vi det seminariet med Cecilia Malmström (FP). Numera är det så många seminarier om alkohol att vi behöver samordna detta med Eurocare.

2004 fanns ingen alkoholstrategi. Vi hade haft den första alkoholpolicykonferensen i Warzawa där kommissionen var med via en förinspelad hälsning. Vid tredje konferensen i barcelona ifjol deltog Generaldirektören för folkhälsa själv.

2004 var IOGT-NTO med i Eurocare, men satt inte i styrelsen. EUCAM, APN, BCP, Borealis och A&H-forum hade inte sett dagens ljus.

Ikväll deltog jag vid tioårsjubileumet av vårt kontor. Och tiden som var 2004 känns som väldigt länge sedan. Nu är vi i Bryssel som en naturlig del av det vi gör. Alkoholfrågan är på agendan och det finns ett flertal organisationer och projekt som arbetar med detta. Självklart är vår och UNF:s ordförande på plats liksom NBV:s rektor. Självklart besöks vi av parlamentariker på våra mingel.

Undrar hur det ser ut vid 20-årsfirandet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback