Bensinskatt och avgift till a-kassan och den andra sidan

I debatten ses ofta ett diagram som visar hur hög andel skatten är av bensinens totala pris och därigenom hur lite den enskilde bensinstationsägaren får i sin plånbok. Ägaren tvingas sälja snabbmat och bildäck istället för bensin.

Vad som inte diskuteras är hur mycket stationsägaren måste betala i avgift till den centrala koncernen. Det är i samma nivå som skatten. Anledningen sägs vara  bl a marknadsföring. Skatten skulle ägaren aldrig få i sin egen ficka även om den sänktes, men ju mindre som går centralt ger ju mer åt ägaren.

Samma kan sägas om debatten kring den höjda avgiften till a-kassan på cirka 300 kr per månad. En diskussion som verkligen behöver föras. Där diskuteras det aldrig varför fackförbunden tar en månadsavgift kring samma belopp. Vad får vi för en medlemsavgift som är 300 kr per MÅNAD? Till IOGT-NTO är den 150 kr per ÅR.

Jag tycker mycket väl att fackförbundens verksamhet är väl motiverad. Sitter själv i styrelsen för den lokala klubben på jobbet. Men frågan är om inte HTF skulle kunna dra ner avgiften något? Vad är det värsta som skulle hända om avgiften sänktes 10 procent? Misstänker att det finns mycket samlat i strejkkassorna. Och frågan är ju om det blir strejk inom närmaste framtiden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback