Folkhälsa vs Alkoholindustrin

Idag är det dags igen. Folkhälsosidan ska möta Alkoholindustrin. Arenan är Europeiska Ekonomiska Sociala Kommittén. Ärendet är Alkoholstratein. Jag har förmånen att vara observatör av detta spektakel.

Rapportören, som är facklig representant från TCO, har valt oss som expert och Andrine ska sitta på podiet och experta. Från Irland kommer också en duktig expert jag stött på genom åren. Bl a medverkande hon vid vårt gemensamma seminarium med Cecilia Malmström för två år sedan. Dr Ann Hope. Här gäller folkhälsoperspektivet och vetenskapliga argument.

Mot allt detta står alkoholindustrins lobbying. De har skrivit underlag och uppvaktat hårt. De har inget folkhälsoperspektiv.De vill tjäna pengar på andras förfall.

I eftermiddag ska jag, om jag hinner, träffa Ruth på Eurocare för att diskutera Parlamentets behandling av strategin. Samma sak med industrin där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback