Exempel från NEO

Angående varningstexter på den alkoholreklam som finns i tidningen skriver de:
"Det är naturligtvis lika oförenligt med yttrandefriheten att staten rekvirerar utrymme för sina budskap utan redaktionens medgivande som det går på tvärs med äganderätten att annonsören tvingas betala för annonsutrymme som talar emot den vara de säljer."

Onekligen ett helt annat perspektiv på en vara vars reklam bevisligen leder till att fler unga börjar med alkohol och att de som redan dricker konsumerar mer och där ett alltför stort antal människor far illa. Vem det är som far illa är svårligen sagt i förväg varför ett solidariskt perspektiv gör att varan, som bevisligen inte är som purjolök, behöver omgärdas av en del regler som omfattar alla, t ex varningstexter. Effektivast vore ett förbud!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback