Tänderna är något djupt orättvist

Var idag hos tandläkaren. Efter 18 månader var mina tänder fina, rena och i topptrim. Tandläkaren tyckte jag kunde vänta två år till nästa besök. Undersökning och borttagande av tandsten gick på strax över 800 kr.

Nu kunde man ju tro att jag är exemplariskt duktig med mina tänder och att de som har hål är ena riktiga slarvpettrar. Men se så är det ju inte. Vilka tänder man har är djupt orättvist. Vissa är lyckliga och har bra tänder vilket ger en kostnad på 800 kr vartannat år. Andra har oturen att ha sämre tänder. Kostnad 800 kr var 15:e månad eller oftare. Dessutom tillkommer lagningar och annat fixande. Kan lätt bli 7000 kr.

Slumpar det sig att de rikaste har sämst tänder och de med lägst inkomst de bästa tänderna? Nej, här styr genetiken. Orättvist... Nu kan arbetsgivare teckna avtal om tandvård som personalförmån. Kanske inte så dumt? Det ska inte synas i munnen vilken ekonomi man har. 

Kommentarer
Postat av: Viljarhelene

Great Site thanks


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback