Gissa politikern

Gissa vilken tongivande politker som ligger bakom följande citat i en interpellation i riksdagen:
"Jag tror att det är viktigt att vi bevarar en traditionell svensk alkoholpolitik av väldigt många skäl. Jag tror att väldigt mycket av det sämsta hos människan kommer fram under alkoholberusning - aggressioner, våld och övergrepp"

"Jag tror inte alls att den svenska alkoholpolitiken är på väg ut. Jag tror att den svenska alkoholpolitiken är på väg in. Jag tror att fler och fler länder kommer att inse att det finns folkhälsoproblem, samhällsproblem och sociala problem förknippade med alkohol..."

"Jag tror att det finns en utbredd folklig legitimitet för att det är gott med vin, att det är gott med öl och att det är trevligt med en snaps till sillen. Men det är inget argument för att vi inte ska ta hänsyn till dem i vårt samhälle som drabbas av alkoholens avigsidor. De är mörka och brett förekommande, och vi har ett gemensamt ansvar för att motverka dem. Alkoholen skapar problem för kvinnor, för barn och ungdomar. Alkohol är också ett av de stora sociala problemen bland män."

Svar: Anders Borg (m), finansminister

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback