FIRO på allvar

På olika ledarskapsutbildningar genom åren har jag lärt mig den sk FIRO-teorin. Ni vet modellen där grupper vandrar från tillhöra-fas till rollsökningsfas och slutligen fungerar optimalt. Däremellan hamnar man i bl a gulligullfasen.

Att tillhöra den sista fasen är få grupper förunnat. Jag är inte helt säker på att jag gjort det tidigare. Och gruppen nollsätts ju varje gång en ny person kommer in eller försvinner.

IOGT-NTO:s almedalsgäng tillhörde helt klart denna sista fas under torsdagskvällen då vi hade avslutningsmiddag. Alla hjälpte varandra. Alla löste uppgifterna för gruppens bästa utifrån de mål som fanns. Som chef försökte jag mig ibland på påminna om vissa viktiga saker vi behövde göra. Svaret blev alltid att det redan var gjort av någon medarbetare.

Härlig känsla att få vara med om!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback