Action är inte allt

Har roat mig med att se den gamla TV-serien "Jag, Claudius" om romerska kejsarfamiljen kring år noll. En serie helt befriad från action, specialeffekter och fart. När de är på gladiatorspel får man aldrig se publiken, bara höra rösterna.

Serien förlitar sig helt på bra dialog och bra repliker. Och det är bra. En fantastisk historia om den idiotförklarade stammande klumpfoten Claudius som just av den anledningen klarar sig med livit i behåll medan alla andra kejsarkandidater mördas. En dag är det bara han som är kvar i livet - och soldaterna gör honom till kejsare så de kan få sin lön.

Har parallellläst Alf Henrissons utmärkta "Antikens historier", som jag läste första gången när jag var nio år (!), och serien är mer korrekt mot histrien än många andra storys.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback